Vasario 20 d., šeštadienį, 18:00 val., Vilniaus knygų mugėje, „Litexpo“ konferencijų salėje 5.2 bus pristatoma V. Rubavičiaus knyga „Postmodernusis kapitalizmas“, kurią ką tik išleido „Kitų knygų” leidykla. Pristatyme dalyvaus knygos autorius, filosofas V. Radžvilas ir „Kitų knygų” leidėjas G. Baranauskas.
Šios knygos tikslas – aiškintis postmodernybės ir modernybės santykį kapitalizmo sistemos raidos požiūriu. Remiamasi nuomone, kad kapitalo savidauga yra esminė kapitalizmo raidą skatinanti galia, įgaunanti socialinį ir kultūrinį visuomeninės saviorganizacijos pavidalą. Postmodernybė – nauja kapitalizmo stadija, kuri kyla iš modernybės ir išlaiko kai kuriuos jos bruožus. Išugdoma vartotojų visuomenė, vartojimui tampant „natūralia“ socialinės organizacijos ir tapatumų kūrimo priemone. Kultūra virsta gamybine jėga ir neišsenkančiu kultūrinių „išteklių“ aruodu. Vartojimo visuomenės branda kuria prielaidas gyvybei kolonizuoti ir genetiniams gyvybės „ištekliams“ perdirbti.

Svarstydamas, kaip skaitytojui paaiškinti knygos rašymo aplinkybes ir su jomis susijusius savivokos pokyčius, pagauni save pradedantį kitaip suvokti parašytą tekstą – iškyla naujų, netikėtų dalykų, pasirodo akivarų, įtraukiančių anksčiau aiškias buvusias logines pynes, ryškėja taip ir neįvykdyti pažadai bei užmojai. Atrodo, reikėtų išsamiau gvildenti tam tikras temas, ypač susijusias su rinkos laisvės ideologija ir postmodernybei būdingomis „laisvėmis“, tačiau supranti, kad neaprėpsi nei visų postmodernybės bruožų, modernybės ir postmodernybės sąveikos įvairovės, nei su postmodernybės iškilimu susijusių diskursų – globalizacijos, informacijos ir komunikacijos, postmoderniosios urbanistikos, genetikos – ir jų samplaikų ar tinklų. Turi apsiriboti bandymu paaiškinti, kokiomis esminėmis įžvalgomis knyga paremta, kaip tos įžvalgos susiklostė ir kokį pavidalą įgavo. Toks aiškinimas sykiu yra ir pasiaiškinimas dėl tų netesėtų pažadų, kuriuos kritiškesnis ar kai kuriuos svarstomus reiškinius geriau išmanantis skaitytojas galėtų įžvelgti. Juolab kad knygoje liečiama palyginti daug temų, deja, kai kurios jų – tik prabėgomis. Pasiaiškinti verta bent jau dėl dviejų priežasčių. Viena jų gana akivaizdi – šitai turėtų padėti skaitytojui geriau sugriebti autoriaus požiūrį į postmodernybės iškilimą, į modernybės ir postmodernybės sąveiką – tiesa, tos sąveikos ir jos teorinių „modelių“ neišsemtų net specialiai tam skirta didesnė monografija, – sykiu ir į kapitalizmo raidą, keičiančią žmogaus gyvenamą pasaulį.
Kita priežastis susijusi su tam tikra savisauga. Pratarmėse ar įžangose dažnai linkstama aiškiai atsiriboti nuo vienų ar kitų temų, teorinių nuostatų, koncepcijų, kurias kaip tik ir pritraukia, kaip įdėmesniam skaitytojui galėtų pasirodyti, knygos numatomas tyrinėjimų laukas. Toks atsiribojimas kartu yra būdas išvengti kritikos – autorius gali aiškinti, esą kritika šaunanti pro šalį, nes atkreipianti dėmesį kaip tik į tuos aspektus, nuo kurių buvo atsiribota. Šiuo atžvilgiu, kalbant apie autoriaus ir skaitytojo santykius, visada išliks neapibrėžta „pilkoji“ pasiteisinimo zona. Prisipažinsiu, ilgokai svarstyta, ar nevertėtų išplėtoti globalizacijos, informacijos ir komunikacijos temų, ypač dėl to, kad šie diskursai susiję su postmodernybės iškilimu ir jos bruožų aptarimu. Knietėjo išsamiau aptarti pereinamąjį Lietuvos metą, kuriam būdinga nepaprastai sparti modernizacija ir postmodernizacija sovietmečiu susiklosčiusių sociokultūrinių įpročių bei socialinių ryšių pagrindu. Kaip žinome, socialiniai ryšiai, ypač valdžios sluoksnių, išlieka ir pervartų metais, o nusistovėjus naujam politiniam režimui tiems ryšiams būdinga „prisikelti“ ir gyvuoti atnaujintais pavidalais. Vadinamosios pereinamosios visuomenės puikiausiai atskleidžia, kaip veikia „laisvosios rinkos“ ideologija, tiksliau, ideologemos ir kaip sąveikauja modernistinės meninės bei kultūrinės praktikos ir postmodernieji „prikeliami“ ar globalizaciniai kultūriniai pavidalai. Deja, šią temą dėl jos apimties ir keliamų teorinių keblumų tenka atidėti ateičiai, kad ir kokia neaiški, rizikinga ar grėsminga ta ateitis pasirodytų esanti.
Jei į knygoje aiškinamus dalykus žvelgtume pasitelkę sociologijoje paplitusią teorinę „struktūros“ ir „veiksmo“ ar „istorijos“ prieštarą, būdingą ir įvairioms kultūros sampratoms, autorių tektų priskirti „struktūros“ šalininkams. Autorius neneigia individo laisvės suprasti ir rinktis, kurti ir veikti pasitelkus jam prieinamus socialinius ir kultūrinius simbolius bei jų perteikimo būdus; vis dėlto jis mano, kad visoks individo pasirinkimas bei veikla vyksta tam tikromis nuo jo nepriklausomomis aplinkybėmis, lemiamomis didžiųjų socioekonominių ir kultūrinių sistemų, jų saistymosi ir reprodukcijos vyksmo. Toms sistemoms būdingi tam tikri imperatyvai, pavyzdžiui, pelno siekis, žmogaus ugdymo ir saviugdos programų gairės, kultūrinių simbolių aruodai ir tų simbolių vartojimo būdai. Didžiosios sistemos susijusios su mažosiomis, „vietinėmis“, individui primetančiomis savus rėmus bei rėmelius, kurie dažniausiai net nėra deramai įsisąmoninami, – jie yra natūralios veiklos aplinkybės. Per savo kūrybą ir veiklą individas gali susipriešinti su vienokia ar kitokia sistema, ypač nacionalinio pobūdžio, ar net iš jos „iškristi“, tačiau nuo didžiosios kapitalizmo sistemos visiškai atsiriboti neįmanoma. Gal tik įmanoma susipriešinti su ja veikiant pagal susikurtą utopinį visuomenės modelį. Beje, utopiniai modeliai būtini kapitalizmo sistemos analizei, nes jie padeda įžvelgti tuos sisteminius ypatumus, kurie laiduoja hegemonijos įtvirtinimą, „natūralizuoja“ socialinės nelygybės tvarką, išsilaisvinimo apžavais pajungia individą kapitalo savidaugos logikai. Autorius prisipažįsta stokojantis utopinės vaizduotės, todėl stengiasi paryškinti ir aptarti tik kai kuriuos sisteminius dalykus – suprekinimo ir suišteklinimo vyksmus, gamybinį ir prekinį kultūros pobūdį.
Į postmodernybės temą buvo įklimpta prieš gerą dešimtmetį, aiškinantis postmoderniojo diskurso susiklostymą, dekonstravimo nuostatos įsivyravimo prielaidas ir dekonstravimo praktikų išplitimo padarinius. Kai kurios svarstymų ir apmąstymų išdavos buvo išdėstytos knygoje „Postmodernusis diskursas: filosofinė hermeneutika, dekonstrukcija, menas“ (Rubavičius 2003a). Gilinantis į postmoderniojo diskurso susiklostymo aplinkybes bei prielaidas, taip pat į to diskurso ypatumus, būdingus daugeliui filosofinio, kultūrologinio ir sociologinio tyrinėjimo sričių, aiškintasi, kaip patį postmodernybės būvį įmanoma nusakyti modernybės atžvilgiu ir kaip į abu būvius žvelgti kapitalizmo sistemos raidos požiūriu. Šie klausimai ir nepaprastai sparčiai bręstanti vietinė vartojimo bei vartotojų visuomenė, kuriai būdingi parodomieji vartojimo visuomenių „vaikystės“ ir kartu „senatvės“ bruožai, vertė atsigrįžti į Karlo Marxo įžvalgas (ypač išsakytąsias jo Grundrisse) ir peržvelgti tų įžvalgų taikymo kontekstus. Kapitalizmo ir ypač postmoderniojo vartojimo tyrinėjimai grindžiami tam tikromis marksizmo klasikų mintimis, nesvarbu, kad kartais jos įvelkamos į kritikuotinų teiginių apvalkalą. Taigi knygoje laikomasi nuomonės, kad kapitalo savidauga, ar kaupimas, yra esminė kapitalizmo raidą skatinanti galia, tampanti socialiniu bei kultūriniu visuomeninės saviorganizacijos būdu, be to, ji nustato ir tos saviorganizacijos gaires. Kapitalo laisvė, jo „savijauta“ pasidaro ir žmonių auklėjimo, jų kultūrinės ir kitokios veiklos reikalas, o šis virsta įvairiais darbo jėgos „lankstumo“ bei investicinės aplinkos gerinimo, kitaip tariant, socialinių santykių „perdarymo“ veiksniais, nustatančiais žmonių gyvenimo sąlygas. Knygoje išskleidžiamas požiūris, kad naujųjų laikų kapitalizmo raidai būdingi žmogaus gyvenamą pasaulį suprekinantis ir suišteklinantis kapitalo galios pavidalai, nulėmę vartojimo ir vartotojų visuomenės iškilimą ir jos įsitvirtinimą, taip pat modernybės perėjimo į postmodernybę pobūdį – jis nusakomas kaip gyvybės, gyvosios „materijos“ suprekinimas ir suišteklinimas.
Bandant atsakyti į klausimus, ar postmodernybę galima laikyti nauju būviu, koks postmodernybės ir modernybės sąveikos ar modernybės įveikos pobūdis, susiklostė didžiulis teorinių ginčų laukas. Pagrindiniai to lauko riboženkliai – Jeano François Lyotard'o (1979), Gianni Vattimo (1988), Douglaso Kellnerio (1988), Jeano Baudrillard'o (1989; 1993a; 1993b), Davido Harvey (1990), Fredrico Jamesono (1996; 1998), Mike'o Featherstone'o (1991), Anthony Giddenso (1992), Zygmunto Baumano (1992; 1997), Stevenso Besto ir D. Kellnerio (1991), Barry Smarto (1992; 1993) darbai. Veikalų galima būtų vardyti ir daugiau, tačiau jie nedaug ką pridėtų prie bendro vaizdo. Dera atkreipti dėmesį į tai, kad dėl postmodernybės ir modernybės santykių dažniausiai polemizuojama netiesiogiai – stengiamasi pagrįsti savo požiūrį, nesileidžiant į plačias diskusijas, ir tik teorijų kontekstas leidžia suvokti, kas turima omenyje iškeliant vienus ar apeinant kitus „dabarties“ būvio bruožus. Ir teigiantieji postmodernybės naujumą, ir aiškinantieji, kad postmodernybę pagrįsčiau vadinti vėlyvąja, aukštąja ar antrąja modernybe, aptaria tuos pačius „dabarties“ būvio bruožus. Nors požiūris, kiek ir kaip ta „dabartis“ skiriasi nuo netolimos, dabar jau keturių dešimtmečių praeities, įvairuoja, svarbiausia – išlaikoma skirties pajauta. Šios knygos autorius postmodernybei pripažįsta naujo iš modernybės kylančio ir kai kuriuos jos bruožus išsaugančio, paneigiančio ir keičiančio (hėgeliškojo Aufhebung prasme) būvio statusą ir laiko tą būvį kapitalizmo raidos stadija, kuriai būdingas visa apimantis gyvybės suprekinimas ir suišteklinimas. Į kapitalizmo raidą žvelgdami kolonizacijos požiūriu, galėtume nusakyti tokią kolonizavimo eigą – nuo geografinio teritorinio per kultūrinį prie gyvybės užgrobimo ir jos „išteklių“ perdirbimo. Vėlyvoji modernybė siejama su tuo kapitalizmo tarpsniu, kai išugdoma vartojimo ir vartotojų visuomenė, o vartojimas tampa „natūralia“ socialinės organizacijos, socialinių ryšių ir tapatumų kūrimo priemone, kultūrai virstant gamybos jėga ir neišsenkančiu kultūrinių „išteklių“ aruodu. Vartojimo ir vartotojų visuomenės branda kuria prielaidas gyvybei kolonizuoti ir genetiniams gyvybės „ištekliams“ perdirbti.
Aiškinantis postmodernybės ypatumus, autoriui nelabai rūpėjo istoriniai kapitalizmo raidos tarpsniai, todėl išskiriamos ir aptariamos tik kelios datos, su kuriomis siejami esminiais laikytini kapitalizmo sistemos pokyčiai. Postmodernybės iškilimo metu laikoma septintojo–aštuntojo XX a. dešimtmečių sandūra, ją nurodo ir postfordiškojo ekonomikos režimo tyrinėtojai. Kalbant apie kultūrą, kultūrines bei menines praktikas, postmodernių bruožų įžvelgiama ir anksčiau, nes kultūroje ir mene visada gausu įvairių ateities simptomų, nuojautų ir įžvalgų. Kaip vienas didžiausių vizionierių minėtinas pokario metais darbus skelbęs psichoanalizės kritikas, filosofas, kultūrologas Jeanas Gebseris (1985), jautęs vykstant esminį sąmonės ir pasaulėjautos pokytį. To pokyčio simptomus įžvelgęs įvairiuose menuose, J. Gebseris bandė juos susieti su dvasinės, integralios, egocentriškumą peržengiančios sąmonės bruožais. Integralios sąmonės laikų dar teks palaukti, o visuminė – kultūrinė, psichologinė, mentalinė – mutacija buvo ne tik numatyta, bet ir pagrįsta menų bei kultūros pavidalų ir mąstymo formų analize, kuri tam pokyčiui teikia istorines šaknis. Taigi kiekvienai kultūros bei meno sričiai gali būti parašyta sava postmodernėjimo istorija, ir tų istorijų visuma ne paneigia, o palaiko nurodytos sandūros reikšmę. Beje, kaip tik aštuntajame XX a. dešimtmetyje iškilo politinė ir kultūrinė fundamentalistinio islamo platforma, kurios poveikį vis labiau jaučia postmodernusis Vakarų pasaulis.
Kita reikšminga data – 1989-ieji, perėjimas į paskutinįjį praėjusio amžiaus dešimtmetį, – tada iš sovietinės okupacijos išsilaisvino Rytų bei Vidurio Europos šalys, ir jose buvo pradėta sparčiai įgyvendinti vadinamoji neoliberalioji ekonominių, socialinių ir kultūrinių reformų darbotvarkė. Šio regiono įsijungimas į kapitalizmo sistemą postmodernybę pagyvino „prikeltais“ europinės modernizacijos ir ypač sovietiniais sociokultūriniais bei etnokultūriniais dariniais, taip pat nacionalistiniais istoriniais vaizdiniais ir kultūriniais jų gamybos bei sklaidos mechanizmais. Bandant suvokti pokomunistines pereinamųjų šalių realijas, reikia nepamiršti, kad buvę šio regiono komunistiniai politiniai ir ekonominiai elitai išliko valdžioje ir vis labiau stiprino savo politinę bei ekonominę galią. Jie paėmė laisvosios rinkos reformų vairalazdę ir kai kuriose ša-lyse pradėjo kurti oligarchinio tipo politines korupcines sistemas. Spartus sąmoningas neoliberaliosios darbotvarkės įtvirtinimas lei-do pajusti, kaip kuriasi ir plinta kapitalizmo sistema, kaip veikia tą sistemą legitimuojanti ideologija, kaip visuomenė skaidosi į socialinius sluoksnius pagal įgaunamą politinę bei ekonominę galią. Kas vadinamosiose išsivysčiusiose, tarsi natūraliai visas modernizacijos stadijas perėjusiose Vakarų šalyse truko dešimtmečius, pokomunistiniame pasaulyje „prasisuko“ per porą trejetą metų. Išgyventos permainos ir išsiugdyta hermeneutinio „įtarumo“ nuostata autoriui padėjo įžvelgti ideologinį ekonominių reformų aspektą ir suvokti gana skaudžią tiesą, kad pats laisvinimasis iš sovietinės ideologijos yra ideologinio pobūdžio ir niekaip neįmanoma aptikti neideologiškos laisvo žmogaus gyvenimo ir saviraiškos srities. Tas „įtarumas“ vertė daryti išvadą, kad visokie „išlaisvinimai“, ypač vykdomi pokomunistinėse šalyse, susiję su naujais pančiais – juos kaip tik ir primeta scientistinės ekonomistinės, „naujosios vadybos“ ideologijos ir įvairūs laisvosios rinkos kultai. Ideologijos užbaigos teigimas pasirodė esąs propaganda. Tačiau čia neturime galimybės išsamiai aptarti nei neoliberaliosios darbotvarkės, nei pokomunistinių reformų, be to, šiuose baruose daug nuveikė Zenonas Norkus (2008), išgvildenęs ir sugrupavęs bene visas mūsų gyvenamame pasaulyje žinomas ekonomines bei politines kapitalizmo, modernizacijos ir pokomunistinio „perėjimo“ teorijas, tiesa, sugebėjęs išvengti dabarties pasaulyje veikiančio kapitalo analizės.
Kadangi autoriui nelabai rūpėjo istoriniai dalykai, K. Marxo ir Martino Heideggerio įžvalgos pasitelktos kaip teoriniai instrumentai. Straipsniai, iš kurių išsirutuliojo ši knyga, rašyti pirmiausia remiantis „dabarties“ tyrinėjimų nuostata. Stengtasi suvokti dabartinį būvį ir teoriškai pagrįsti, kaip jis susiklostė. Kita vertus, knyga baigta jau įsisukus antroje 2008 m. pusėje prasidėjusiai pasaulinei ekonomikos krizei, sparčiai įgijusiai sisteminės krizės bruožų. Šiuo laiku išryškėjo ne tik ekonomiką, bet ir politiką bei socialinę raidą pajungiantis „išlaisvinto“ spekuliacinio finansinio kapitalo pobūdis – pasaulinė bankininkystės sistema pasirodė esanti pernelyg korumpuota pinigų „gamybos“ korporacija, kurią maitina valstybių biudžetų lėšos. Pasaulinė krizė yra ta dabartis, kuri žymi sisteminį būvio pokytį ar virsmą, todėl visai nesena, kad ir dešimtmečio trukmės, dabartis įgauna istorinę praeities aureolę, kuri dar stipriau sušvytės po kelerių metų, kai dabartis jau bus pradėta skaidyti į prieškrizinę ir pokrizinę, o tyrinėjimų srityje susidarys krizinio perėjimo teorijų laukas. Kol kas galima tik nujausti, koks bus pokyčių mastas, tačiau vargu ar būtų pagrįsta dabar svarstyti apie ateitį. Išskirsime tik du aspektus. Kadangi krizės laikotarpis primeta knygai istorinio tyrinėjimo bruožų, o skaitytojui ji atrodys kaip svarstymas apie prieškrizinę praeitį, reikia susitaikyti su nenuspėjamai kaičios postmodernybės įnoriais – dabartis virsta praeitimi dar nespėjusi įgauti visuminio suvokiamo dabarties pavidalo. Kitas svarbus aspektas tas, kad pokomunistinės visuomenės išgyvena dvejopą krizę – ir sisteminę kapitalizmo, ir tik joms būdingą pereinamųjų visuomenių. Nesvarstant apie ateitį, vis dėlto būtina bent jau sau atsakyti į klausimą, ar krizė nežymi knygoje aptarto postmodernybės būvio slinkties ir kitos kapitalizmo stadijos susiklostymo. Čia laikomasi nuomonės, kad kapitalizmas dar nepasiekė tos savo raidos stadijos, kai kapitalas tampa pagrindine kliūtimi neribotam savo paties kaupimui ir pradeda kurti sisteminės savinaikos sąlygas.
Kad ir kaip keistųsi kapitalizmo sistema, o ji gali pereiti ir į nesiliaujančios krizės – staigių svyravimų ar drebėjimų – būvį, kad ir kokie ryškėtų to būvio bruožai, nebeišnyks esminis gyvybės suprekinimo bei suišteklinimo vyksmas, ir gundymas nano- bei biotechnologijų suponuojamu nemirtingumu bus diegiamas kaip mokslinio pasaulio vaizdo bruožas. Tas gundymas, matyt, taps nauju globalinio sąryšio saitu, peržengiančiu visokius politinius atsiribojimus, galinčius įsivyrauti heterogenizuojantiems globalizacijos vyksmo veiksniams tam tikrą laiką užgožus homogenizuojančiuosius. Juolab kad ryškėja polinkis manipuliavimą žmogaus genetika paremti filosofiniu socialinio teisingumo įvykdymo pagrindu, Johno Rawlso teisingumo sampratą pritaikant genetikos srityje: genetiškai „nuskriausti“ individai turi teisę būti „pagerinami“ iki tam tikro sutarto „lygmens“, kad galėtų veikti įgyvendindami savo laisvę siekti numatytų gyvenimo tikslų (Brown 2001). Tada net vartojimo silpnėjimas ar sąmoningas kultūrinis bei politinis jo ribojimas neįstengtų pakeisti gyvybės kolonizavimo eigos, kurią nusako bio-, nano- ir informacinių technologijų sąveikos grindžiama įveika tos bedugnės, kuri, kaip dar visai neseniai buvo manoma, skiria gyvąją ir negyvąją gamtą. Labiau tikėtini vartojimo režimo pokyčiai – pavyzdžiui, įgyvendinant tausojamojo vartojimo ar darnios plėtros nuostatas, biogenetikos industrijų sektorius ir genetinio-technologinio diskurso kildinama biogenetikos prekių vartojimą skatinanti ideologija gali būti dar labiau stiprinami.
Teorinis mąstymas vyrauja ne visuose knygos skyriuose, tačiau teorinių „nukrypimų“ niekur nevengiama. Teorinis knygos pamatas susijęs su žmogaus gyvenamą pasaulį suprekinančia ir suišteklinančia kapitalo galia, skatinančia kapitalizmo sistemos raidą. Esminės teorinės autoriaus įžvalgos buvo išdėstytos trijuose straipsniuose: „Vartojimo ekonomika: kultūrinė poreikių gamyba“ (2003), „Postmodernusis suprekinimas: K. Marxo ir M. Heideggerio koncepciniai „rėmai“ (2006a), „Transgresijos malonumas: tapatumų vartojimas“ (2006b). Kituose straipsniuose (2004a; 2004b; 2005a) tos įžvalgos buvo aptariamos bei pagrindžiamos gvildenant įvairias kultūrines, politines ir masmedijų suprekinimo apraiškas. Autoriui labiausiai rūpėjo postmodernybės būvio susiklostymas ir to būvio bruožai, todėl kapitalizmo raidos tarpsnis, kai žmonės buvo paversti darbo jėga, o ši – mainomąja verte, išsamiau neaptariamas – šitai laikoma visiems aišku. Juk gebėjimas parduoti save rinkoje – švietimo sistemoje įtvirtintos ugdymo programos gairė, sykiu ir geistinas saviugdos bruožas, velkamas į asmeninės laisvės ir laisvo pasirinkimo apdarus. Labiau gilinamasi į kultūros, vėliau į gyvybės suprekinimą ir suišteklinimą. Henry Lefebvre'as (1999; 2000) ir D. Harvey (1985) iškėlė vietos ir erdvės svarbą kapitalui kaupti, parodydami, kad naujųjų laikų kapitalizmo raida įgauna industrializacijos ir urbanizacijos formas. Pastarosios yra regimi kapitalo įsivietinimo, paskui ir erdvės „gamybos“ būdai bei pavidalai. Taigi postmodernybės būviui būdingi ne tik gyvybės suprekinimas bei suišteklinimas, bet ir urbanistinės ekonomikos išplitimas, vietos ir erdvės suprekinimo vyksmas, nusakomas kaip postmodernusis urbanizmas.
Pirmame knygos skyriuje „Postmodernusis kapitalizmas: vartojimas, suprekinimas ir suišteklinimas“ išskleidžiama postmodernybės, kaip kapitalizmo raidos stadijos, samprata. Modernybės ir postmodernybės skirtis aiškinama naujų suprekinimo ir suišteklinimo sričių – kultūros, gyvybės ir kūno, taip pat politikos – atžvilgiu. Kapitalizmo raidos analizė grindžiama tam tikromis K. Marxo ir
M. Heideggerio įžvalgomis, jos laikomos didelę „dabarties ontologijų“ aiškinamąją galią išlaikiusiais koncepciniais rėmais. K. Marxo iškelta žmogaus gyvenamą pasaulį suprekinanti kapitalo galia, nustatanti žmogaus veiklos ir jo savikūros sąlygas, susiejama su
M. Heideggerio aptartu esminiu naujųjų laikų bruožu – mokslo, technikos ir gamybos susivienijimu apskaičiuojančio projektavimo vyksme, kuris žmogaus gyvenamą pasaulį ir patį žmogų paverčia žaliava bei ištekliais. Stengiamasi pagrįsti požiūrį, kad žmogaus ir jo gyvenamo pasaulio suprekinimas ir suišteklinimas – tai du vienas kitą palaikantys ir vienas kitą skatinantys procesai, kurie visuotiniu (globaliu) būdu apsireiškia postmodernybėje, kai gyvybė, žmogaus kūnas ir dvasinė veikla pradedami matyti kaip neišsenkamų išteklių atsargos. Globalizacinę geografinę ir kultūrinę kapitalizmo ekspansiją keičiant informacinei bei genetinei ekspansijai, gyvybės „teritorijoje“ nustatomi kaitūs suprekinimo galios riboženkliai. Prekiniai santykiai peržengia kultūrines bei teritorines apibrėžtis ir kreipia į neišsemiamų biogenetinių turtų klodus, kuriems nusavinti ir įsisavinti pasitelkiamos informacinių, genų ir nanoinžinerijos technologijų pagrindu kuriamos ir protingomis vadinamos mašinos. Privačios nuosavybės santykiams apėmus genetinius gamtos turtus ir pavertus juos ištekliais, pažinimo subjektas tarsi įvykdo išsikeltą Visatos sekuliarizavimo tikslą – jis pats, kaip genų savininkas ir gamintojas, vilioja žmones amžinais jų genetinių bei informacinių klonų pavidalais, ateityje galimais išlaikyti bet kurioje Visatos vietoje. Gundymas nemirtingumu, nepaprastai sustiprėsiantis įvaldžius genetinį kodą (išskirtina kodo tema meninėje gamyboje), yra postmodernioji galios valdyti apraiška, neišvengiamai išskirstanti žmoniją pagal individų galimybes siekti nemirtingumo ir jį įgyti. Gundymą nemirtingumu grindžia ir skatina suprekinančią galią įgaunantis genetinis-technologinis diskursas. Postmoderniojo teoretizavimo lauke aptariamos kai kurios postmoderniojo „nemirtingumo“ versijos – pirmo skyriaus pabaigoje į nemirtingumą pažvelgiama Z. Baumano ir J. Baudrillard'o akimis.
Marksizmo klasikai išskyrė dinaminį, visokius santykius laužantį ir peržengiantį kapitalo galios pobūdį, kuris reiškiasi kaip įvairiose „dabarties“ būvį gvildenančiose teorijose išskiriamas transgresyvumas. Antrame knygos skyriuje „Visuotinis kapitalizmo transgresyvumas“ iškeliamas ir aptariamas sisteminis vartojimo ir vartotojų kapitalizmo transgresyvumas, įrodinėjama, kad jis skleidžiasi įvairiomis transgresijos apraiškomis. Pastarosios siejamos su naujų kūniškumo bei seksualumo raiškos būdų įtvirtinimu, įgyjančiu ir seksualaus piliečio pavidalą. Stengiamasi parodyti, kad besąlygiškas transgresijos ir malonumo susiejimas, teikiant šiai sąsajai išsilaisvinimo ir galimybės kurti naujus tapatumus reikšmę, tampa svarbiu vartojimo ir vartotojiškumo ideologijos veiksniu. Kadangi vartojimo ir vartotojų kapitalizmui labai svarbios menine transgresija grindžiamos praktikos, kurių prekinę formą nuslepia iš(si)laisvinimo ideologija, svarstoma, kaip šiuolaikinio kapitalizmo aplinkoje gali reikštis išlaisvinanti „geismo mašinos“ bei nomadinio subjektyvumo galia (Gilles'is Deleuze'as), ir keliamas klausimas, ar vartojimo kapitalizmas nėra tiek pažengęs, kad suprekinimo vyksmas sugeba „užbėgti už akių“ įvairiems transgresyvaus išsilaisvinimo būdams. Skyrius baigiamas grįžtant prie Georgo W. F. Hegelio estetikos įžvalgų, pasitelkiamų vėlyvajai modernybei ir postmodernybei būdingam meno „susikasdieninimo“ ar meno „išsimeninimo“ vyksmui aiškinti, svarstant, kaip suvokti meną ir menines praktikas „menui mirus“.
Vakarietiškos vartojimo ir vartotojų visuomenės subrendimo veiksnius bei prielaidas aiškintis skatino nepaprastai spartus vartojimo ir vartotojiškumo ideologijos plitimas iš sovietinės okupacijos išsivadavusioje Lietuvoje. Esminė K. Marxo mintis, nusakanti kapitalizmo pobūdį, – gamyba yra skirta vartojimui, todėl vartojimas tampa ne tik gamybos tikslu, bet ir jos sąlyga bei prielaida. Trečiame knygos skyriuje „Postmodernusis vartojimas ir populiariosios kultūros industrija“ gvildenami vartojimo ir vartotojų kapitalizmo bruožai, paryškinant kultūros, virstančios populiariąja kultūra, reikšmę įsitvirtinant vartojimu grindžiamiems socialiniams santykiams ir vartotojiškam pasaulėvaizdžiui. Kapitalizmo raidos „linija“ brėžiama taip: suprekinama kultūra virsta ženklais, įgaunančiais tapatumų tvirtinimo galią, kuri išsiskleidžia gyvenimo stilių vartojimo paskatomis bei vaizdiniais. Svarstant apie vartojimo ir vartotojų kapitalizmo bruožus, paryškinami kai kurie socialistinio vartojimo ypatumai, aiškinamas socialistinio „poreikių tenkinimo“ pobūdis. Socializmui būdingos įvairiopos stokos sąlygomis išsiugdęs stiprus vartojimo geismas tapo geru pagrindu sparčiau kurtis vartotojų visuomenei, įtikint nelygstama vartojimo „laisvės“ svarba. Tiesa, socializmo sąlygomis veikė ir ideologiškai grindžiama nuostata, slopinanti norą praturtėti, – tas noras buvo laikomas ydinga buržuazine atgyvena ar kapitalizmo sistemos skleidžiamu „virusu“.
Vartojimas dažniausiai suvokiamas kaip individo poreikių ir norų tenkinimas, o neriboto kapitalo kaupimo imperatyvas neribotai plėtrai pajungia ir ekonomiką, todėl vartojimas negali būti tik individualaus vartotojo ir jo pasirinkimo reikalas. Šiame skyriuje aptariant postmoderniojo vartojimo ypatumus pasitelkiamos Johno K. Galbraitho ir J. Baudrillard'o analizės išvados, kad vartojimo kapitalizmo sąlygomis poreikiai ir norai gaminami kartu su prekėmis, o prekės ir suprekintos paslaugos užpildo sukultūrintos ekonomikos kuriamą stoką. Kultūra tampa ekonomine galia dviem atžvilgiais. Kultūra susisaisto su ekonomika taip, kad ima gamin-ti poreikius ir įtvirtina juos kaip aukštesnio gyvenimo lygio viziją bei siekiamybę, kartu poreikiai diegiami kaip socialinė individualaus tapatumo konstravimo priemonė. Išskleidžiama Theodoro W. Adorno kultūros industrijos samprata, teigianti, kad moderniųjų laikų kultūra yra industrinio pobūdžio, kad ji tampa gaminamų ir tiražuojamų prekių srautu, todėl neišvengiamai masiškėja ir populiarėja. Populiarioji kultūra ir masmedijų industrija išplečia galimybes konstruoti reikiamą vartotoją, keisti vartojimo režimus, į vartojimo sritį įtraukti individualaus tapatumo kūrimą bei perkūrimą, taip pat gyvenimo stilius, tikėjimus ir pasaulėjautas. Postmoderniojo vartojimo sąlygomis keičiasi asmenybinė individo struktūra. Tas keitimosi vyksmas nusakomas kaip subjekto fragmentacija. Pastaroji gvildenama pasitelkiant teorinius daugybinio, išcentruoto subjekto vaizdinius. Subjekto fragmentacija siejasi su kapitalistinės globalinės rinkos segmentacija, kuriantis ir plintant tapatumų bei gyvenimo stilių rinkoms ir jų tiekiamų prekių vartojimo įgūdžiams. Tapatumų bei gyvenimo stilių vartojimas įveiksmina transgresijos teikiamą malonumą, transgresiją suvokiant kaip naujų tapatumų konstravimui ir naujų tapatybinių patirčių išgyvenimui būtiną senojo tapatumo įveiką ar atmetimą. Subjektas jau ne atlieka įvairius socialinius bei susigalvotus vaidmenis ar tenkina įvairius polinkius, išlaikydamas tam tikrą subjektinį centruotumą (Aš, savastis), – jis vartoja rinkos teikiamus tapatumų bei gyvenimo būdų fragmentus ir iš jų kuria naujus savo bruožus. Tapatumų vartojimas išplinta postmodernybės sąlygomis įsitvirtinant ženklų, informacijos ir vaizdinių vartojimui. Šio vartojimo ypatumai aptariami gvildenant
J. Baudrillard'o išsakytą vartojamosios vertės fetišizmo kritiką. Skyrius baigiamas peržvelgiant postmoderniosios teorijos lauke išplitusius požiūrius į kultūros ir vartojimo sąsajas.
Kapitalizmui nusakyti pasitelkiamas „laisvosios rinkos“ konceptas, kuriuo grindžiamos ir politinės laisvės. Postmodernybės susiklostymas siejasi su neoliberaliosios politinės ir ekonominės darbotvarkės įsivyravimu, o tos darbotvarkės tikslas buvo laisvinti rinkas nuo valstybės priežiūros. Pokomunistiniuose kraštuose buvo ypač tikima nematoma, tačiau visokias gėrybes teikiančia rinkos ranka, turinčia užtikrinti ne tik ekonominę, bet ir socialinę gerovę. Valstybė vis labiau imta vaizduoti kaip mechanizmas, trukdantis laisvajai rinkai veikti, taigi ir išskleisti visas savo galias. Tokį požiūrį diegė įvairios „laisvosios rinkos“ agentūros bei ekspertų grupės, padėjusios pokomunistinių šalių vyriausybėms įgyvendinti sparčiu vadinamojo liaudies turto perdavimu į privačias rankas paremtas reformas. Ketvirtame skyriuje „Rinkos „laisvės“, masmedijos ir demokratija“ aptariama laisvosios rinkos samprata ir paryškinamas ideologinis tos sampratos pobūdis. Vykdomos reformos akivaizdžiai parodė, kad rinkos yra valstybės politikos rezultatas, rinkos steigiamos ir reguliuojamos, o rinkos laisvės ideologija trukdo aiškiai suvokti, jog dėl tos laisvės yra tariamasi ir susitariama, kad ta laisvė gali gyvuoti tik valstybės bei valstybių galių palaikoma ir prižiūrima. Menkinant valstybės galias, siekiama iš visuomenės priežiūros išvaduoti tam tikrus globalinius verslo sektorius, ypač finansų, tas galias pakreipiant didžiųjų korporacijų interesams. Rinkos laisvės ideologija svarstoma pasitelkiant Karlo Polanyi mintis, tos ideologijos įgyvendinimui ir sklaidai aiškintis pravartu buvo prisiminti nepelnytai primiršto propagandos teoretiko Jacques'o Ellulio įžvalgas apie mokslinį propagandos pobūdį. „Laisvosios rinkos“ ideologija kuria kiek įmanoma geresnes sąlygas suprekinimo galiai skleistis. Ta sklaida apima glaudžiai susijusias masmedijų ir politikos sritis. Į masmedijas žvelgiama kaip į verslą, kurio pagrindinis tikslas yra pelnas. Klausimas – kas, kam ir kaip parduodama. Gvildenant konkrečias suprekinimo apraiškas, prieinama prie išvados, kad masmedijos, įsitvirtinusios kaip ekonomiškai stipriausias politikų ir visuomenės tarpininkas, tampa esminiu suprekinimo galios raiškos būdu. Masmedijos suprekina publiką ir parduoda ją reklamos bei ryšių su visuomene agentūroms, o šios savo paslaugas parduoda politikams. Šitaip viešojoje politikoje įtvirtinami prekiniai pirkimo ir pardavimo santykiai. Tiems santykiams analizuoti pasitelkiama Guy Debord'o plėtota reginio visuomenės samprata, nes reginiai bei prezentacijos yra ypatingos politinės rinkos prekės ir sykiu veiksmingos politinio poveikio priemonės. Politikos srityje įsigali prekiniai ir politinės rinkodaros principai, todėl vis kebliau kalbėti apie politinius veiksmus demokratijos plėtros, o ne politinės rinkodaros atžvilgiu ir reikalauti iš prekinių bei politinių įvaizdžių, kuriais prisidengia ir su kuriais sutampa politikai, kokios nors apčiuopiamos politinės atsakomybės. Demokratiją ima graužti įvairios su prekiniais santykiais susijusios ydos, išnyksta tiesos nuovoka, pradedamas simuliuoti politinis skaidrumas, kurio ir šiaip niekada nebuvo per daug.
Paskutiniame knygos skyriuje „Postmodernusis urbanizmas ir miestas“ į kapitalizmo raidą bei postmodernybės būvio susiklostymą žvelgiama urbanizmo bei miesto plėtros požiūriu. Kadangi urbanizacija ir miestų plėtra siejasi su globalizacija, čia aptariami tie globalizacijos bruožai, kuriuos vienaip ar kitaip paryškina įvairūs globalizacijos teoretikai. Didžiųjų miestų plėtra, kartais nusakoma kaip urbanistinė ekonomika, ypač paspartėjo XX a. pabaigoje, globalizacijos procesų veikiamai kapitalizmo sistemai pereinant iš fordiškojo į postfordiškąjį režimą. Globaliniai, ar pasaulio, miestai imami laikyti tomis vietomis, kuriose globalizacijos procesai įgauna urbanistinės raiškos formas, savo ruožtu skatinančias pačius procesus. Miesto teorijoje įsivyrauja „dinamiški“ miesto, kaip tinklų ir srautų mazgo, vaizdiniai, kuriuos grindžia H. Lefebvre'o, Manuelio Castellso ir kitų teoretikų paskatintas vietos, erdvės ir erdviškumo permąstymas. Urbanistine erdve pradedama laikyti daugialypė, kaiti kapitalizmo santvarkos gaminama socialinė erdvė, o urbanistinės teorijos siūlomas reliacinis erdvės bei erdviškumo supratimas papildo ir sykiu keičia esencialistinį supratimą, palaikomą euklidinio tuščios, urbanistinių struktūrų „užpildomos“ erdvės įsivaizdavimo. Erdviniam urbanistiniam kapitalizmo raidos aspektui aiškintis svarbūs H. Lefebvre'o ir D. Harvey darbai. Postmodernybės būvis įvairiais požiūriais siejamas su globaliniais miestais ir jų tinklais, kuriuos iškėlė bei aptarė Saskia Sassen ir kiti urbanistai. Nors išplito įvairios globalinių miestų hierarchijos, visose vyrauja Niujorkas, Londonas, Tokijas ir Paryžius. Vis dėlto postmoderniojo miesto etalonu laikomas Los Andželas, o šio miesto tyrinėjimai paskatino susiklostyti postmoderniojo urbanizmo srovę. Globalinio ir postmoderniojo miesto koncepcijos, taip pat tyrinėtojų sudaromos globalinių miestų hierarchijos pasitelkiamos neseniai pasiūlytai Vilniaus ir Kauno dvimiesčio idėjai bei Vilniaus metropolizacijos galimybėms svarstyti.
Europa urbanizuojasi veikiama ne tik globalizacijos, bet ir Europos Sąjungos kūrimo paskatintos eurointegracijos. Globalizacijos ir eurointegracijos vyksmai sparčiai keičia valstybės galios ir valstybės santykių su miestais pobūdį. Globalizacija nustato bendras urbanistines bei ekonomines plėtros gaires, o ES vykdoma politika kuo daugiau valstybės galių pakelti į viršvalstybinį ir nuleisti į regioninį („regionų Europa“) lygmenį skatina valdymo decentralizacijos pagrindu plėtojamą įvairialypę miestų partnerystę. Neoliberaliąja rinkos samprata grindžiama urbanistinė plėtra (globaliniai miestai, metropolinės sritys, urbanistinės aglomeracijos ir regionai) didina miestų ekonominę, politinę ir kultūrinę galias, o miestų tinklai įtvirtina savas, valstybines galias ir kompetencijas peržengiančias raidos sąlygas bei gaires. Miestai ir regionai tampa vis labiau savarankiški, ryškus perėjimas nuo centralizuoto prie daugialygio ar tinklinio, nuo vadybinio prie antrepreneriško tų miestų valdymo. ES įtvirtinama Europos regionizavimo politika ne tik teikia galimybių tiesioginiams regionų bei miestų ryšiams užmegzti, bet ir skatina kurti naujus miestų valdymo modelius, laiduosiančius valdžios, visuomenės ir verslo partnerystę ir padėsiančius urbanistiniams regionams tapti konkurencingiems globalinėse rinkose. Miestų plėtrą nusako didelės apimties renovacijos darbai, naujos informacinės ir komunikacinės technologijos bei paslaugos, medijų, finansų ir kultūrų industrijų prekės. Kartu neoliberaliuoju požiūriu grindžiama urbanistinė plėtra skatina urbanistinio audinio fragmentaciją, socialinę atskirtį, socialinės reprodukcijos menkėjimą, vadinasi, urbanistinės kilmės socialines problemas, kurioms spręsti reikalinga suderinta miesto ir valstybės politika. Baigiant skyrių, aptariami lietuviškojo urbanistinio kapitalizmo bruožai, svarstoma, kaip Vilniaus miesto politikai, verslo elitas ir urbanistai suvokia valstybės bei miesto santykių kaitą ir į ją atsižvelgia ir kaip urbanistinės plėtros srityje pasitelkiamos europinės praktikos įtraukti į miesto reikalus visuomenę ir bendruomenes socialinių inovacijų bei diskursinių koalicijų pagrindu.
Į knygoje nužymėtus tyrinėjimo laukus bei temas bus gilinamasi ir vėliau. Kasdien regime vis naujas kultūros ir masmedijų suprekinančios galios apraiškas, urbanistinės plėtros pavidalus, ką ir kalbėti apie genetinio diskurso pateikiamą viliojančią ateitį – gyventi ilgiau, sveikiau, gyventi amžinai. Autorius tikisi išsamiau pagvildenti postmoderniųjų filmų reikšmę postmodernybės susiklostymui ir postmodernios pasaulėjautos bei pasaulėvokos įsitvirtinimui, ir ypač futuristinės pakraipos filmų, kuriuose skleidžiami paveikūs įvairių techno sapiens pavidalų vaizdiniai, nušviečiantys gyvybės kolonizavimo kryptį bei pobūdį.
Vytautas Rubavičius. Postmodernusis kapitalizmas: monografija. K.: Kitos knygos, 2010.
Taip pat skaitykite: Vytautas Rubavičius. Postmodernusis kapitalizmas: gundymas nemirtingumu (1)