|
anarchija.lt
MENAS
Kasparas Pocius
SKULPTŪRA IR KŪNAS
Toji mintis jau senokai nepaliko jo ramybėje.
Pirmosiomis ano rugsėjo dienomis, vartydamas bibliotekoje atsitiktinai pagriebtą meno
istorijos knygą, rado Mirono Disko metiko skulptūrą. Už lango, geltonoj saulėj,
jau virstančioj Vėlinių šešėliu, pleveno paskutiniai universiteto berželio lapai.
Trapūs ir silpni, kaip ir čia dirbantys žmogeliai. Nužmoginti, nuskriausti ir, rodos,
nuo paties gyvenimo pavargę. O saulės šviesa ir meilė glamonėjo ne šias vargo peles,
o tuos, sėdinčius didžiuliuose dangorėžiuose. Nematomus, nes apgaubtus šildančio
veidrodinio stiklo. Tuo tarpu geltonoji saulė vislab virto niekiu, šiluma sproginėdavo
elito pobūvių fejerverkuose ir pranykdavo miesto erdvių tamsybėj. Nebėr.
Jį pribloškė Disko metiko skulptūros
nuotrauka. Ji buvo nespalvota. Jis pasijuto tarsi žvalgydamasis po šiuolaikinį
muziejų, nugara ir delnais apgraibomis liesdamas rauplėtas, pilkšvas tamsios salės
sienas. Diskobolos buvo apgaubtas tamsos, fono, tokio įprasto ir nereikšmingo.
Tačiau vaikiną patraukė kitkas. Klasikinės skulptūros kontūrai buvo tarsi
užaštrinti švytinčios juodos auros, juodo embriono, kuris laikė savyje atletišką ir
stiprų vyro kūną. Pavaizduotasis buvo gimęs veiksmui, ir jo valanda jau buvo atėjusi.
Minutė, sekundė. Jis buvo pasiruošęs sviesti daiktą, jo raumenys buvo įsitempę
finaliniui judesiui. Ir jis sustingo. Sustingo amžinybei, pats buvo patalpintas laiko ir
erdvės rezervuare, kad jo kūnas nesuglebtų ir neprarastų tos žūtbūtinio tikslo
sukurtos formos.
Ir visiškai nesvarbu, ar Mirono objektas įvykdė
tai, ko tikėjosi numetė diską už svajonių horizonto ar keikėsi suklydęs.
Skulptorius jau buvo jį pagavęs, sustingdęs formoje, į kurios vidurius kėsintis gali
tik mankurtas ar maniakas. Veiksmas tapo skulptūra, ir žmogaus statula persikėlė per
laiko horizontus, šviesmečiais aplenkusi mestąjį diską. Tas, kuris siekė laimė per
herojaus vertą veiksmą, tapo garsus savo paties grožio dėka. Grožio, gimstančio
veiksme ir per veiksmą...
Studentui nuo minčių pradėjo suktis galva, ir jis
tarsi pabudo tik papurtytas norinčio atsisveikinti kurso draugo. Išėjo kartu.
Einant namo draugas negalėjo užsičiaupti
plepėjo tai apie futbolo rungtynes, tai apie realybės šou. Mūsų studentas linkčiojo
galva, bet nieko negirdėjo. Jis jautė, tarsi juodasis embrionas būtų apgaubęs ir jo
paties kūną. Jis jautė kiekvieną raumenų judesį, slapčiomis gniaužė delnus ir
ruošėsi kažkam, ką tarsi diktavo anas pirmapradis graikų meno pavyzdys. Lemtingam
momentui, žmogaus ir gyvulio susidūrimui, išlaisvinančiam dievą.
Grįžęs namo jis nenurimo kaip visada, negriebė
pirmo pasitaikiusio romaniūkščio ir negulė į lovą skaityti. Iki nakties vaikščiojo
skersai kambarį, apimtas karštinės, noro atlikti žygdarbį, taip pat tapti forma ir
įsiamžinti.
Ryte, vos sudėjęs bluostą, jis ėmė galvoti apie
kitką merginas, dėstytojus. Vakarykštis įspūdis pradėjo blėsti ir visai
išblėso po paskaitų užbėgus į aludę, kur, tiesa, netikėtai susimušė. Dėl
niekniekio. Tiesiog kūnas buvo įsitempęs, o jėga veržėsi lauk. Iki tol nesimušė
buvo geras, pasyvus ir tylus vaikis.
Daugiau tą žiemą nieko įsimintino nenutiko
nebent tiek, kad skaitė Nietzschę. Bet tasai riaumojantis vokietis nepaveikė studento
tiek, kiek Mirono skulptūra. Zaratustros tekstas tarsi bolavo skulptūros fone ar
titrų eilutėje. O kalbą, iš kurios verčiama, studentas bent jau tarėsi puikiai
suprantąs.
O tada atsitiko kai kas visuotinai netikėto
pavasarį neišlaikė vieno to miesto prekybos centro darbuotojų nervai. Jie, išvarginti
arkliško darbo, sustreikavo, suorganizavo dideles demonstracijas, ir greitai visas
miestas atsidūrė barikadose. Gatvėse, iki tol pasipuošusiose abejingumu, konformizmu
ir pasyvumu, dabar nebematei nieko daugiau, tik kumščius į dangų iškėlusius žmones,
ir raudonai juodas vėliavas. Iš pat pradžių studentas nekreipė į visa tai dėmesio.
Sėdėjo kaip sedėjęs miesto bibliotekoj, skaitė apie Viduramžių katedras ir miestų
sienas, lygino jas su šiuolaikiniu sterilizuotu miestu, nuo kurio balkonų ant gatvės
grindinio srūva ne atmatos, bet niekam tikę banknotai, švaistomi lengvabūdžių
kvailių, niekad neišdrįsiančių palikti savo susikurto mobilaus technologinio pasaulio
sienų. Bežiūrinėjant knygą, už nugaros pasigirdo triukšmas ir bildesys. Atsisukęs
studentas pamatė atsiveriančias bibliotekos duris ir per jas į vidų besiveržiančius
studentus. Nuo galvos iki kojų juodi, su raudonomis skarelėmis ant smilkinių, jie buvo
panašūs greičiau ne į Mirono (iškart gimė aliuzija), o į socrealizmo plakatų
kūnus. Garsiai, nesitaikstydami su šventu darbinės tylos reglamentu, jie kvietė
studentus į demonstraciją už laisvę ir lygybę, prieš valdžią ir
kapitalistus. Po to taip pat staigiai pasišalino, o jų žingsniai nutolo koridorium.
Ir tada jis, X universiteto Y fakulteto Z kurso studentas, pajuto tai, ką išgyveno
anąsyk pamatęs Diskobolos. Ir jis apsisprendė nueiti į demonstraciją
rimtoji jo sielos pusė spėjo nusiraminti, kad tai tik smalsumas. Smalsumas, kuris
kartais viliodavo jo draugus į stoties rajoną, o jį patį į pornografijos
svetaines internete, kuris dažnai pabusdavo su geismu. Dabar toji smalsumo, geismo, ir
žygdarbių stokos pabudintoji energija išjudino studentą iš, kaip jam vėliau atrodys,
dvasinio miego, ir stumte išstūmė iš universiteto patalų į žvarbią ką tik
prasidėjusio pavasario dieną.
Centrinė gatvė buvo prišiukšlinta, kai kur
išdaužtuose garsių užsienietiškų parduotuvių languose it kokiuose senio dantyse
žiojėjo skylės, fabrike šimtą kartų reprodukuotos manekenės styrojo be galvų ir be
rankų. Taip, bedvasis amžiau, tau atėjo galas. Mironas grįžta. Tokie šūkiai
sukosi studento galvoj, nejučia kaistančioj nuo įspūdžių, kuriuos jis tik ruošėsi
patirti.
Staiga jis išgirdo trenksmą. Po jo buvo kitas. Jis
sustojo ir susigūžė. Kur aš einu? Tada pajuto besigniaužiančias rankas
suprato, kad klasikos vertybių ugnies žarijas pavasarinis vėjas atpūtė ir į šį
miestą, ir, jei nedalyvaus demonstracijoje, galbūt niekad nepajus to, ką prieš
tūkstančius metų jautė disko metikas...
Daug ką jis suprato, artėdamas prie aikštės. Ir
dar daugiau suprato joje. Žmonių minia atrodė tarsi vaivorykštė, tarsi milžiniška
vėduoklė. Lyg karnavalo metu plazdėjo šimtai vėliavų, ne tik raudonai juodų
maištas yra vaivorykštė, tik valdžia ir prievarta bespalvė.
Kitoj aikštės pusėj buvo neramu vyko
įnirtingos grumtynės. Studentas pajuto, kaip greitai gyslomis sruvena kraujas. Jis ėmė
spraustis per minią minią, kuri, regis, nepritarė jo judesiui, kurioje buvo rankų,
norinčių jį sulaikyti. Bet sau jis pasiteisino tik einąs žvilgterti, kaip gimsta
menas tikras šiuolaikinis menas, aukščiausio lygio plastika, nereprodukuojama,
originali. Ne kokie body art ar pirsingo išsidirbinėjimai ant plokščių
paauglių kūnų. Kūnas kaip feniksas. Žudanti ir gimdanti ugnis. Revoliucija tapo
forma, išlaikiusia ir perkėlusia į šiandieną kilniausią antikinį pavidalą,
ištroškusį veiksmo, ir suteikė tam grožiui radikalesnę aurą, juodąjį embrioną,
iš kurio gimsta vis nauji ir nauji riteriai. Amžinoji veiksmo estetika, dėsninga
energijos tvermė ar gyvenimo menas?
Stebėdamas veiksmą, studentas nepajuto to, kas jį
ir padarys herojumi, tarsi užbaigs jo mintį. Jis dar buvo sustingęs savo mintyse, jo
akys blizgėjo, o veide matėsi įtampa. Staiga rankoje pajuto kažkokį metalinį
daiktą. Nematė jo, nebespėjo tik, aplink aidint klyksmui, kartu su tuo daiktu
sustingo tokiame pat judesyje kaip Mirono skulptūra...
Studentas mirė imituodamas. Jis pats sau atrodė
amžinai sustingęs klasikinėje formoje, išėjęs iš Platono olos. Gulėdamas ant
žemės dar matė kitus disko metiko pozose sustingusius, prieš prievartos mašiną
išsirikiavusius žmones. Amžinybės riterius.
2006 m.
Į viršų
|
|