|
anarchija.lt
MENAS
E.Limonovas
vienas savičiausių ir kontraversiškiausių rusų rašytojų 2 metus praleido
Lefortovo tardymo izoliatoriuje. Praleido ganėtinai turiningai: parašė knygą apie
žymiausius pastarųjų šimtmečių žmones Šventieji monstrai, romaną
antiutopiją 316. Punkt V, kelias politinių esė knygas. Visos E.Limonovo esė
išsiskiria aštria, kartais ne visai politiškai korektiška tematika, netikėtu
požiūriu į dabarties problemas ir, žinoma, originaliu, tik jam vienam būdingu rašymo
stiliumi. Štai viena tokia esė iš knygos Kontrolinis šūvis, pasirodžiusios
2003 m. rudenį. |
Vertėjas
|
Eduard Limonov
Alkoholio ir hašišo civilizacijos
Įsivaizduokite, kad ant postamento ryškiai
apšviesti stovi du ne visai įprasti dviejų civilizacijų simboliai. Medicininio spirito
butelis krikščionių civilizacijos simbolis. Tamsiai žalsvos šokolado spalvos
kvapnus riebios smalos gabalas tai hašišas, musulmonų civilizacijos simbolis.
Įprasta, kad šias civilizacijas ženklina kiti simboliai krikščioniškas kryžius
ir musulmoniškas pusmėnulis. Tačiau šie simboliai, nusakantys religijų skirtumus,
neišreiškia tikrų aplink tas religijas susiformavusių civilizacijų skirtumų. Juk
civilizacija tai įpročiai, papročiai, kultūra, elgsena, sąlygota religijos. Juk
krikščionio ir musulmono elgesys tikrai skiriasi. Užtenka pažvelgti į
rezultatus, į pasaulyje vyraujančią krikščionišką civilizaciją, į mokslo,
meno, buitinio komforto bei išradimų pasaulį, kurį ji sukūrė (paskui save vesdama ir
nekrikščionišką pasaulį). Užtenka žvilgtelėti į tradicinę musulmonų visuomenę:
šių šalių neturtą, atsilikimą, archajiškumą. Susidaro įspūdis, jog nuo
krikščionių jos atsilikusios keliais amžiais. Tam, kad įsitikintume, kokiais
skirtingais keliais ėjo krikščionių ir musulmonų civilizacijos, užtenka atkreipti
dėmesį į politinį, ekonominį ir karinį krikščioniškų šalių dominavimą. Kodėl
taip įvyko? Juk iš esmės (taip bent jau atrodo apsišvietusiam ateistui) abiejų
religijų pagrindas kažkokie sutrešę didaktiniai mitai. Kodėl gi civilizacijai,
vedamai vieno sutrešusio mito, pasisekė, o kitai, vedamai kito, net mažiau
sutrešusio, ne? (Žodis pasisekė čia, savaime suprantama, vartojamas be
teigiamos ar neigiamos reikšmės, jis tiesiog reiškia įsiveržė į priekį. Tarp
kitko, akivaizdūs ir konservatyvios musulmonų visuomenės privalumai. Ji išsaugojo
šeimą bei kolektyvą umma bendruomenę.) Esmė turbūt slypi ne mituose. Ar
senoviniai papročiai adatas tempė musulmonus atgal? Tačiau ir krikščionys
visada turėjo savo senus papročius, tai kodėl gi jie jų nesustabdė?
Reikia atidžiau pažvelgti į abiejų religijų,
suformavusių šias civilizacijas, elgesio kodus: kas, pasak jų, galima, o kas
uždrausta. Tai, kad musulmonams draudžiama valgyti nešvarių gyvulių, (pvz.,
kiaulių) mėsą, vargiai turėjo kokią nors reikšmę. O štai faktas, kad Koranas
musulmonui suteikia teisę turėti kelias žmonas, yra labai svarbus: ši teisė
garantuoja didesnį palikuonių skaičių ir begalinį populiacijos augimą. Tačiau vis
tiek nepaaiškina, kodėl būtent krikščionys, o ne musulmonai užkariavo pasaulį
tiesiogine ir perkeltine šių žodžių prasme. Ir štai tada ant postamento pasirodo
alkoholis ir hašišas, tai, ką kiekvieną dieną pila į skrandį krikščionys, ir tai,
kuo ilgus amžius savo plaučius teršia musulmonai. Būtent šie narkotikai (alkoholis
irgi narkotikas) greičiausiai ir suformavo krikščionio bei musulmono elgseną. Juk juos
vartoja jau nuo seno, vartoja daugybė kartų, vartoja kasdien.
Musulmonų religija tikintiesiems apskritai draudžia
vartoti vynuogių produktus ir alkoholį. Dėl šios priežasties musulmonai griebėsi
kitokių narkotinių medžiagų. Išdžiovintų indiškų kanapių arba iš jų
pagamintos plastiškos riebios smalos, vadinamos hašišu, rūkymas afganų gentims,
o vėliau ir visai Azijai, buvo pažįstamas daug seniau, nei iš Amerikos atvežė
tabaką. O krikščionybė savo ruožtu ne tik nedraudė vartoti vynuogių produktus, bet
maldų metu vynas buvo naudojamas kaip šventas gėrimas. Europoje įsigalėjus rūkymui,
katalikų bažnyčia daugiau ar mažiau susitaikė su tabaku, laikė jį lengva nuodėme.
Į Europą tabaką atvežė iš Amerikos, galėjo atvežti ir hašišo, bet to neįvyko
(greičiausiai sutrukdė kelią užstojusi priešiška Otomanų imperija). Hašišo
atvežė, tačiau palyginti vėlai. Jis paplito tik negausių išrinktųjų tarpe choosen
few. 1840-aisiais Paryžiuje hašišu mėgavosi Baudelaire'as ir
jo draugai, tačiau hašišininkų klubui priklausė tik tuo metu madingų literatų
saujelė: Charles'is Baudelaire'as, Théophile'is Gautier, Théodore'as de Banville'is*, juodaodė Baudelaire'o draugužė Jeanne Duval. Tik 1960 metais
indiškos kanapės masiškai įsiveržė į Europą.
Visiškai uždraudus alkoholį Rytuose ir iškilus
geležinei Otomanų imperijos uždangai, kuri stabdė indiškų kanapių eksportą
į Vakarus (beje, opijus irgi ilgus metus buvo populiarus tik savo gimtinėje Rytų ir
pietryčių Azijoje), susikūrė dvi skirtingo elgesio civilizacijos. Juk alkoholis ir
hašišas buvo laikomi ne vien priemone atsipalaiduoti ar dirbtinai sustiprinti gyvenimo
džiaugsmą, jie buvo perduodami iš kartos į kartą kaip gyvenimo būdo stereotipai.
Europiečio gyvenimui alkoholis turėjo didesnę bei stipresnę įtaką nei bažnyčia.
Tai liudija ir gėrimo įstaigų skaičius europiečių miestuose. Bažnyčių buvo
ir yra žymiai mažiau. Alkoholio gėrimo ceremonijos bei papročiai lydi europietį visą
gyvenimą. Alkoholis neramina, degina vidurius, pripildo žmogų energija. Jis ir pagimdė
krikščionį neramų tipą. Išvijo jį į kryžiaus žygius bei užkariavimus, ginė
ieškoti kelių į Indiją ir Ameriką. Visi europiečių užkariavimai, tarpusavio karai,
kitų šalių kolonizavimai alkoholinio nerimo pasekmė.
O musulmonų civilizacija tuo metu teršė plaučius
ir temdė smegenis hašišu, šis narkotikas teikė kitokią energiją
atpalaiduojančią, minkštą, sustiprinančią jausmus bei vaizduotę. Apsirūkę,
musulmonai gamino vaikus ir matė nuostabias gėles bei vaizdinius. Taip, Didžiajam Kalno
Seniui iš Sirijos slėptuvės kartais pavykdavo pasiųsti apsirūkiusius savo berniukus
hašišinus (vėliau europiečių kalbose jie virto žudikais assassins)
žudyti atskirų valstybių galvas, tačiau ilgą laiką išlikti agresyvus musulmonų
pasaulis nesugebėjo.
Nuo hašišo išpila karštas prakaitas, nuo
alkoholio šaltas. Hašišas atpalaiduoja, suteikia vienodą ir lygų pasitenkinimą.
Alkoholis seriją desperatiškų pliūpsnių. Arabų priedainiai liūdni,
pasikartojančios lengvų emocijų bangos susilieja tarpusavy. Masulmonas juda lėtai
lėtai, keliauja toli toli. Alkoholis sprogdina, dažnai sukelia nekontroliuojamą
įniršį. Mano tautiečiai, išbandę vieną ir kitą, žino, apie ką kalbu: esmė
skirtingi kaifo pobūdžiai. Genialiai rašė įžvalgusis Lermontovas:
Nie bojusia ja Vostoka / Otvečal Kazbek
Rod liudskoj tam spit gluboko / Už deviatyj vek
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
I skloniasj v dymu kaljana / Na cvetnoj divan
U žemčužnogo fontana / Dremlet Tegeran... |
Lermontovo laikų žmonės, pažinę Rytus
musulmonų pasaulį, tokį jį ir matė: iš rankų krinta kaljanas, ant spalvingo
kilimo snūduriuoja musulmonas. O į jo namus braunasi išblyškęs europietis, išpiltas
šalto prakaito, ištiktas baltosios karštinės priepuolio. (Beje, didelė europietiško
meno dalis sukurta baltosios metu. Štai tas pats Dureris.) Kryžiuočiai, kaip
A.Durerio Apokalipsės raiteliai, kardais užkapoja žmogų su kaljanu. Į priekį juos
varė amžinas nenumaldomas alkoholinis troškulys (ypač po šampano), nerimas,
nenustygimas vietoje, noras kažką keisti. Juk pagiringam žmogui būtinai norisi
vaikščioti, kažką veikti, eiti, važiuoti, išvykti. Apsinuodijęs alkoholiu pabunda
anksti, bėga, lekia, plėšosi, triukšmauja. Pats sau atrodo genijus, rėkia, niurzga...
Žmogus, pabudęs po hašišo, jaučia, kad jo
smegenys apdujusios, jis juda vangiai. (Jei alkoholis iš organizmo pašalinamas per tris
dienas, tai marichuanos ir hašišo poveikis galutinai išnyksta per trisdešimt dienų.)
Štai kur šuo pakastas: alkoholis greitas ir agresyvus, hašišas vangus ir raminantis.
Krikščionis ir musulmonas greitas ir lėtas. Pirmajam degina vidurius, antrajam
sujauktas protas.
Rytai pramiegojo visus dešimt amžių, nepaisant to,
1980 m. Irane įsiplieskė konservatyvi musulmonų revoliucija. Ir netikėtai nugalėjo
alkoholio paveiktus šacho šalininkus. Turkiją ir Egiptą iki šių dienų valdo
marionetiški amerikiečių režimai, propaguojantys alkoholį. Geidaras
Jamalis** man pasakojo, kad turkų kareiviai įpratę kiekvieną
dieną apsilankyti bare. Per patį musulmonų Ramadano įkarštį į barą įeina
generolas, užsisako stiklą konjako ir tam, kad įrodytų savo nemusulmoniškumą,
demonstratyviai išgeria.
Kai kurie šaltiniai liudija, jog Mohamedas Atta ir
18 jo bendrininkų, lėktuvais užpuolę Tarptautinio prekybos centro bokštus ir
Pentagoną, buvo šiuolaikiniai jaunuoliai. Mokėsi Vokietijoje, vaikščiojo į
diskotekas, vartojo alkoholį. O rugsėjo 11-ą jie neskendėjo kaljano dūmuose ant
spalvingo kilimo, jie rankose tvirtai spaudė šturvalus. Allah akbar!
Rusai? Mūsų trumpos agresyvios kolonijinės
ekspansijos laikais, 1860 m. Rusijoje veikė 77386 užeigos. 1859 m. šių užeigų
šeimininkai sumokėjo valstybei sumą, prilygstančia 46% nuo visų valstybės
pajamų.
*
Théophile'is Gautier (18111872), Théodore'as de Banville'is (18231891)
prancūzų poetai, Ch.Baudelare'o amžininkai (vert. past.) (Atgal>>>)
** Geidaras Jamalis Rusijos
Islamo Komiteto lyderis (Atgal>>>)
Vertė Darius Pocevičius
Į viršų
|
|